Érdemes-e váltogatni a két tengely között az autóguminkat?

Profán példa, de bárki megfigyelheti, hogy az általa hordott jobb- és ballábas cipők talpa és sarka mennyire eltérő módon kopik. Nincs ez másként a gumiabroncsokkal sem, vagyis életük során azok sem egyformán használódnak el. Nem csupán az első és a hátsó gumik kopása más, de a tengely két ellentétes felén található kerekek is másképpen mennek tönkre. Ha azt szeretnénk, hogy a gumiabroncsaink kopása egyenletesebb legyen – vagyis nagyjából egyformán kopjanak elöl és hátul, valamint a két oldalon – akkor tanácsos azokat időről időre felcserélni.

 

Hogy milyen gyakorisággal érdemes ezt a cserét elvégezni, arról megoszlanak a vélemények. Vannak, akik szerint minden megtett ötezer kilométer után, mások szerint azonban elég csupán tízezer kilométerenként. Ha nem tudunk dűlőre jutni, akkor válasszuk az arany középutat, és a nyolcezer kilométeres határt. Mielőtt azonban nekilátnánk a barkácsolásnak, és mi magunk végeznénk el a műveletet, érdemes néhány szabályra odafigyelni, mert korántsem biztos, hogy az abroncsok kompatibilisek lesznek egymással.

 

Adódik tehát a kérdés, hogy mit mivel cserélhetünk föl. Négykerék meghajtás esetén az első és hátsó abroncsokat átlósan helyezhetjük át. Ha a jármű elsőkerék-meghajtásos, akkor az első gumik ugyanazon oldal hátsó tengelyére, míg a hátsó abroncsok átlósan előre kerülhetnek. Hátsókerék-meghajtás esetén ellenben a hátsó gumik kerülnek ugyanazon oldalon előre, az első kerekek pedig átlósan a hátsó tengelyre. Ha viszont az abroncs aszimmetrikus mintázatú, akkor átlós fölcserélésre nincs lehetőség. Ebben az esetben csupán ugyanazon az oldalon variálhatjuk a kerekeket, mert különben megváltozik az eredeti forgásirány. Amennyiben pedig az első és hátsó kerekek mérete eltér egymástól, úgy csupán az adott tengelyen van mód az áthelyezésre.      

 

A gumik cseréje több szempontból is előnyös. Így ugyanis megnövelhetjük az abroncsok élettartamát, és kiküszöbölhetjük az aszimmetrikus kopást, ami összességében optimálisabb tapadást, ezáltal pedig jobb teljesítményt és biztonságosabb haladást eredményez.